• Autós Hírek
  • Forma-1 Hírek - Közzétették Bianchi balesetének vizsgálati eredményét

Forma-1 Hírek - Közzétették Bianchi balesetének vizsgálati eredményét

Készült: 2014.december.04 11:07 Készítette: Lipták Melinda Kategória: Autós Hírek, Forma1 Hírek Forrás F1Hungary

Az FIA nyilvánosságra hozta Jules Bianchi Japán Nagydíjon történt balesetének vizsgálati anyagát.
Bianchi súlyos fejsérüléseket szerzett, amikor Suzukában egy mentést végző jármű alá csúszott autójával és az FIA egy, a baleset körülményeit vizsgáló bizottságot állított fel.

A Motorsport Világtanácsának katari értekezletén egy 396 oldalból álló dokumentumot mutatott be az FIA. A vizsgálat szerint Bianchi nem lassított megfelelően és a pályán dolgozó járműnek 126 kilométer/órás sebességgel csapódott.

A bizottság arra a következtetésre jutott, hogy például a zárt pilótafülke alkalmazása nem szükséges, mivel egy ilyen fülke sem enyhítette volna Bianchi sérüléseit.

A 396 oldalas dokumentumban a 10 fős bizottság, amelyben Ross Brawn és Stefano Domenicali is helyet kapott, a baleset körülményeit részletezik és az azokból hozott következtetéseket.

"A Japán Nagydíj 43. körében Jules Bianchi a hetes kanyarnál elveszítette Marussiája felett az uralmat és becsúszott azon darus autó alá, amely Adrian Sutil Sauberjét mentette, aki egy körrel korábban szenvedett balesetet. Bianchi életveszélyes sérüléseket szerzett fején és mentőautóval kórházba szállították. Az időjárás akkor esős volt és a pálya körülménye, valamint Sutil balesete miatt dupla sárga zászlót lengettek. Minden bizonyíték és más, Bianchi balesetéhez vezető információ a tíz főből álló Baleseti Bizottság elé került, amelyet az FIA állított fel. A bizottság 396 oldalas dokumentumban számol be a vizsgálat eredményéről, amely javaslatokat is tartalmaz minden autósport kategóriára. Ez az FIA Motorsport Világtanácsa elé került.

Következtetések:

A Bianchi balesetéhez vezető körülmények kivizsgálása során több kulcsfontosságú probléma került elő, amely hozzájárult a balesethez:

- A hetes kanyarnál félig nedves versenyvonalat leszűkítette egy vízátfolyás a pályán, amely az ív mellett folyt lefelé. Sutil és egy körrel később Bianchi a hetes kanyar ezen pontján veszítette el uralmát az autó felett

- Sutil autóját egy darus autó mentette, amikor Bianchi a hetes és nyolcas szektorhoz érkezett, amely a hetes kanyar egy részét is tartalmazta, ahol a mentés folyt. A hetes és nyolcas szektorban dupla sárga zászlót lengettek

- Bianchi nem lassított eléggé, hogy elkerülje a Sutilhoz hasonló megúszást a pálya ezen pontján

- Ha a pilóták a dupla sárga zászló előírásait betartják, amelyet a H függelék 2.4.5.1.b cikkelye tartalmaz, akkor egyik ellenfél, sem pályabíró nem került volna veszélyes helyzetbe

- A Sutil balesete után történt intézkedések szabályszerűek voltak és a korábbi nyolc év 384 balesetéből tanultak alkalmazásra kerültek. Még utólag sem tűnik úgy, hogy a biztonsági autót pályára kellett volna küldeni Sutil balesete előtt, vagy után

- Bianchi túlirányította a túlkormányzott autót, a pályát korábban hagyta el mint Sutil és felfelé indult a korlát mellett. Sajnos a darus autó a korlát mellett haladt és Bianchi autója nagy sebességgel alácsúszott

- Azon két másodperc során a, mikor Bianchi autója elhagyta a pályát és a bukótérben tartózkodott, a gáz és a fékpedált is használta mindkét lábával. A FailSafe algoritmus arra hivatott, hogy a túlságosan nagy gázadást felülbírálja és leállítsa a motort, de ezt a forgatónyomaték koordinálására alkalmas berendezés megakadályozta, amely a hátsó elektronikus fékrendszert szabályozza. Bianchi Marussiáján az elektronikus fékrendszer kialakítása különleges, amely a FailSafe beállításokkal inkompatibilis volt

- Az a tény, hogy a FailSafe nem tudta a pilóta által kért forgatónyomatékot előállítani, talán befolyásolta az ütközés sebességét, de ezt megbízható módon nem lehetett megállapítani. Azonban talán Bianchi figyelmét elvonták a történések és mivel autójának első kerekei blokkoltak, nem tudta úgy kormányozni az autót, hogy elkerülje a darut

- Bianchi sisakja nekiütközött a daru oldalának. Az ütés ereje komoly lassulásnak és ferde gyorsulásnak tette ki a fejet, ez vezetett a komoly sérülésekhez

- Minden mentési és orvosi folyamat hozzájárult ahhoz, hogy Bianchi életét megmentsék

- Nem lehetne Bianchi sérüléseinek súlyosságát csökkenteni azzal, hogy lezárjuk a pilótafülkét, vagy szoknyát helyezünk a darura. Egyik megoldás sem megvalósítható, mivel a balesetben komoly erők hatottak, amikor a 700 kilogramm súlyú autó a 6500 kilogramm súlyú darunak 126 kilométer/órás sebességgel nekicsapódott. Egyszerűen nem lehet olyan Formula-1-es autót tervezni, amely ekkora energiát elnyel úgy, hogy ne sérüljön meg a pilóta túlélőcellája, vagy túlélhető lassulást okozzon

- Téves próbálkozás az, hogy egy versenyautó és egy nagy, erős jármű közötti ütközést túlélhetővé tegyünk. Nagyon fontos, a jövőben meg kell akadályozni, hogy egy autó darunak és/vagy a közelben dolgozó pályabírónak ütközzön".

Belépés