• Autós Hírek
  • Forma-1 Hírek - Az FIA elmagyarázta, miért kell a halo 2018-ban

Forma-1 Hírek - Az FIA elmagyarázta, miért kell a halo 2018-ban

Készült: 2017.július.24 16:53 Készítette: Lipták Melinda Írta: Zajos Klára Kategória: Forma1 Hírek, Autós Hírek Forrás Motorsport.com

Forma-1 Hírek - Az FIA elmagyarázta, miért kell a halo 2018-ban
Az FIA a szerdai genfi meeting után bejelentette, hogy a csapatok tiltakozása ellenére is bevezetik a halót 2018-ban. Most elmagyarázták, erre miért van szükség.
A motorsportban a biztonság mindig is különös figyelmet kapott. Habár az elmúlt évtizedek során ezen terülten sokat sikerült előrelépni, a fejvédelem a mai napig az egyik legaggasztóbb terület az FIA számára.

A motorsport mindig is veszélyt rejtett magában, de az FIA célja, hogy a kockázatot minimalizálja a folyamatos biztonsági előírásokkal. Az elmúlt években több komoly baleset is történt, amelyek áldozatokat is követeltek. Az FIA ezen esetek kapcsán arra jutott, hogy a versenyzők fejvédelmére nagyobb hangsúlyt kell fektetniük.

A balesetek láttán a versenyzők szövetsége, a GPDA az FIA elnökéhez, Jean Todthoz fordult 2016 júliusában, hogy amint lehet fejlesszenek a fejvédelmen. Egy hónapra rá a Stratégiai Csoport és a Forma-1-es Bizottság ülését követően megerősítették, hogy valamilyen biztonsági megoldást 2017-től bevetnek, hiszen minden fél azon dolgozik, hogy a biztonságot növeljék, és erre már akkor is a halo koncepciója tűnt a legjobb megoldásnak.

Míg a halo statikus tesztjei folytatódtak, más megoldások is éltre keltek, mint a szélvédő vagy a pajzs - azonban míg a legtöbb koncepció bizonyos szempontból előrelépést mutatott, továbbra is számos problémát kellett megoldani. Tulajdonképpen a halo volt az egyetlen rendszer, ami a legsikeresebbnek bizonyult, hiszen akkor is védelmet nyújt, mikor két autó ér össze, mikor az autó felborul, vagy mikor egy idegen tárgy csapódik a pilótafülkének.

A tesztek azt is bebizonyították, hogy a "glória" a látóteret sem korlátozza jelentősen, és a középső elem nem zavarja a versenyzőket. A halo sikere ellenére, 2016 júliusában a Stratégiai Csoport arra jutott, hogy a rendszert még tesztelni kell, vagyis a bevezetését egy évvel eltolják, hátha addig egy esztétikusabb megoldást találnak. A Stratégiai Csoport azonban továbbra is elkötelezte magát, révén, hogy 2018-tól valamiféle fejvédelmet be kell vezetni a királykategóriában.

Továbbra is a halo maradt a legjobb opció. 2016 második felében tehát a halót intenzív teszteknek vetették alá, és minden csapat, illetve minden versenyző kipróbálhatta. Idén áprilisban azonban az F1-es Stratégiai Csoport és az F1-es Bizottság az esztétikusabb pajzsnak adott lehetőséget, így a szezon során az FIA lehetővé tette, hogy a rendszert leteszteljék, ezzel felkészülve a 2018-as bevetéshez.

A pajzs ötlete a Birit Nagydíj FP1-én elvetésre került, hiszen Vettel rengeteg negatívumról számolt be a tesztelését követően. Miután a halo esetében eddig több a pozitívum mint a negatívum, úgy hogy többen is letesztelték, illetve vészesen közeleg a 2018-as határidő a fejvédelem fejlesztését illetően, az FIA lépett. Már csak az a kérdés, hogy a halo jövőre milyen végeleges dizájnban kerül fel az F1-es autókra - az FIA ezen dolgozik most a csapatokkal és a versenyzőkkel.

Belépés

Készítette: www.KarikuszDesign.hu | Szerverhosting Partnerünk: EZit.hu Minden jog fentartva : AutoMotorCenter.hu 2010-2016